Werkkleding, wij raken er niet over uitgepraat. In onze VAQ beantwoorden we de meest prangende vragen van onze klanten. In deze eerste editie: wat komt er allemaal kijken bij de aanschaf van werkkleding? En hoe helpt Vendrig je van A tot Z tijdens dit proces?
‘Allereerst, waarom zou ik mijn werkkleding niet gewoon zelf regelen?’
Veel bedrijven en organisaties zijn zich er niet van bewust, maar bij het in eigen beheer aanschaffen en wassen van werkkleding komen flink wat indirecte kosten en een hoop geregel kijken.
‘Welke kosten en taken kom ik dan tegen?’
Het aanschaffen van de juiste werkkleding en het inplannen van een medewerker die zich ontfermt over de kleding. Maar ook het inrichten en onderhouden van een magazijn. En de aanschaf en het onderhoud van een goede wasmachine, het watergebruik, de energiekosten en de reinigingsproducten. Vergeet ook de administratie niet… En wist je dat het reinigen bij Vendrig zeven keer mileuvriendelijker is dan thuis wassen? Alles bij elkaar opgeteld tikt dit flink aan!
‘Wat neemt Vendrig me uit handen?’
Wij verzorgen de kledingvoorraad. Een eigen magazijn is dus niet nodig. Wij leveren schone kleding en nemen gelijk vuile kleding mee. Daar eindigt ons werk niet. Nee, we controleren ook of de kleding nog voldoet aan de gestelde eisen. Zo nodig wordt een kledingstuk gerepareerd of vervangen. Verder leveren we up-to-date managementinformatie. Je krijgt inzicht in alle werkkleding die er bij jouw bedrijf in omloop is. Voorbeeld: Vendrig kan zien welke kleding lang niet in de was is geweest. Dit kan gevolgen hebben voor de veiligheid of leiden tot onnodige kosten. Vendrig trekt dan aan de bel.
‘Waarom kan ik eigenlijk niet om Vendrig heen?’
Wij bieden een fullservice dienstverlening. We werken samen met leveranciers die gespecialiseerd zijn in genormeerde werkkleding, meer dan alle andere werkkledingaanbieders. Hierdoor kunnen wij altijd objectief advies geven over werkkleding die past bij jouw specifieke situatie.
‘Wat is de eerste stap bij het aanschaffen van werkkleding?’
Om te beginnen brengen we de risico’s van de bedrijfswerkzaamheden in kaart. Er zijn normeringen waar je branche en dus werkkleding aan moet voldoen.
‘Kan Vendrig mij hierin adviseren?’
Zeker weten. Wij kennen deze risico’s als onze broekzak. Wist je dat elk bedrijf (met uitzondering van ZZP’ers) wettelijk verplicht is om een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) uit te voeren? Doe je dit niet, dan ben je strafbaar. Aan de hand van dit plan adviseren we jou de best passende werkkleding.
‘Aan wat voor eisen moet mijn werkkleding voldoen?’
Er zijn Europese NEN-normeringen opgesteld waar je aan moet voldoen bij het uitvoeren van specifieke werkzaamheden. Werkkleding in de foodsector mag bijvoorbeeld geen zakken boven de gordel hebben. In de metaal- en maakindustrie heb je te maken met las-, snijd- en slijpnormen. En in de chemische industrie moet je kleding bestand zijn tegen chemicaliën. Wij zorgen ervoor dat je werkkleding aan de juiste normeringen in jouw branche voldoet. Uiteraard kijken wij per branche ook naar de werkzaamheden en het type vervuiling, zodat wij het juiste reinigingsproces kunnen inzetten.
‘Iets anders: wat houdt ‘Mijn Vendrig’ precies in?’
Via ‘Mijn Vendrig’ kun je werkkleding bestellen, gegevens van werkkledingdragers bekijken en wijzigen, nieuwe werkkledingdragers registreren en aangeven of een kledingstuk gerepareerd moet worden. Onze opdrachtgevers geven vaak aan dat dit systeem erg prettig werkt!
‘Ik hoef me dus nergens zorgen om te maken.’
Precies. Dat doen wij wel voor je!
In de volgende editie van VAQ lees je meer over wat er nog meer komt kijken bij het aanschaffen van werkkleding!